Assalamualaikum






Blog ini merupakan tempat aku untuk berkongsi sedikit sebanyak kisah hidup aku, maaf sekiranya sesetengah isu dalam blog ini menyentuh sensitiviti anda yang membaca. Smile :)



Thursday, July 14, 2011

Zikir Selepas Solat


Assalamualaikum.

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM



”La ilaha illallahu wahdahu la syarikallah, Lahulmulku walahulhamdu yuhyi wa yumit, wahua ala kulli syaiin qadir”. (Tiada Tuhan yang selayaknya disembah dengan sebenarnya melainkan Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu baginya. Bagi Allah seluruh kekuasaan dan untuk Allah segala kepujian. Dia menghidupkan dan mematikan. Dan Dialah yang amat berkuasa ke atas segala sesuatu).


Diamalkan 10x setiap selesai Solat Fardhu Subuh dan Maghrib, selepas salam, sebelum merungkaikan duduk tawarruknya dan sebelum berkata2 yang lain.

Daripada Hadith Nabi SAW, “Siapa yang membaca: ‘La ilaaha illallahu wahdahu… hingga akhirnya, 10 kali selepas solat Maghrib dan Subuh sebelum mengubah duduknya (duduk tahiyat akhir) maka ditulis baginya tiap-tiap satu kali sepuluh kebajikan (pahala) dan dihapuskan sepuluh kejahatan (dosa), dinaikkan sepuluh darjat, dijadikan bacaan itu sebagai perisai daripada segala kezaliman makhluk, penolak kepada syaitan yang terkutuk dan tiada dosa yang merosakkannya selain syirik dan ia menjadi orang yang utama dalam amal daripada orang lain kecuali jika ada orang lain yang berbuat sepertinya atau lebih daripada itu.” (H.R. Ahmad). Dalam riwayat yang lain, daripada Hadith Nabi saw, ditambah lagi kelebihannya dengan pahalanya seolah-olah memerdekakan seorang hamba daripada keturunan Nabi Ismail as.

Rujukan daripada kitab “Khulasoh” Al-Muhaddith Al-Alim Al-Allamah Dr Sayyid Muhammad Bin Alawi Al-Maliki Al-Hasani

No comments: